Volkswagen met Polo in WRC per 2013

Volkswagen verschijnt vanaf 2013 aan de start van het World Rally Championship, het WRC. Na drie overwinningen op rij in de Dakar Rally mengt het merk uit Wolfsburg zich met de ‘Polo R WRC’ in de strijd om het meest prestigieuze rallykampioenschap ter wereld.

Onder het toeziend oog van tweehonderd journalisten trok Kris Nissen, directeur van Volkswagen Motorsport, in Sardinië het doek van het studiemodel van de Volkswagen Polo R WRC. “Het WRC is een aantrekkelijk en hoogst competitief rallykampioenschap. Voor het seizoen 2013 ontwikkelen wij een Polo voorzien van vierwielaandrijving en een 1.6 TSI-motor die 300 pk levert.”

 

Technologische uitdaging

Het WRC biedt de deelnemende autofabrikanten de meest diverse technologische uitdaging ter wereld. Het kampioenschap doet dit jaar vier continenten aan en tijdens de dertien rally’s strijden de rallyauto’s op uiteenlopende soorten ‘wegdek’: gravel, asfalt, ijs, sneeuw en modder. Auto’s en coureurs moeten in de meest uiteenlopende klimaten steeds maximaal presteren, van de verzengende hitte van Zuid-Amerika tot de droge koude van Scandinavië. Daarbij komt dat het WRC vanaf dit jaar nieuwe reglementen heeft. De cilinderinhoud van de motoren mag maximaal 1.600 cm3 bedragen. Directe brandstofinjectie en gebruik van een turbo zijn eveneens verplicht.

 

Downsizing en efficiëntie

“De nieuwe regelgeving van het WRC past perfect bij de filosofie die Volkswagen bij de ontwikkeling van productieauto’s hanteert”, zegt Dr. Ulrich Hackenberg, lid van de raad van bestuur van Volkswagen. “Downsizing, betrouwbaarheid en een hoge mate van efficiëntie hebben bij onze klanten de hoogste prioriteit. De timing van ons debuut in het WRC is optimaal. Het ontwikkelen van een auto met hoogstaande technologie die niet alleen competitief is, maar ook onder uiteenlopende omstandigheden overwinningen kan behalen, is voor ons zeer aantrekkelijk.”

 

Bewezen structuren

Met de inschrijving voor het WRC kan Volkswagen bouwen op bewezen structuren. “Het rallykampioenschap is een nieuw doel voor het team dat de afgelopen drie jaar de Dakar Rally heeft gewonnen”, gaat Kris Nissen verder. “Ondanks het feit dat het WRC voor ons onbekend terrein is en daarom ongetwijfeld veel leermomenten zal bieden, voldoet het team al aan een aantal belangrijke voorwaarden. Hun professionele, oplossingsgerichte instelling heeft zich tijdens ‘de Dakar’ al uitgebreid bewezen.”

 

Succesvolle rallytraditie

Volkswagen kan terugkijken op een kleine, maar succesvolle rallytraditie. Op productieauto’s gebaseerde rallyauto’s behaalden in de tweede helft van de jaren tachtig diverse overwinningen. De belangrijkste daarvan noteerde de Zweed Kenneth Eriksson in 1986 in de Volkswagen Golf GTI 16V: wereldkampioen in de toen nieuwe Groep A van het WRC. Verder heeft Volkswagen met de Golf Rally Cup een podium geboden voor jong talent. Met de inschrijving van de Polo R WRC voor het kampioenschap van 2013 is de cirkel rond. De WRC-auto’s van tegenwoordig zijn nog steeds gebaseerd op de toenmalige filosofie van Groep A: hoogstaande techniek met rallyauto’s die zijn afgeleid van productiemodellen.