Volkswagen LinkedUit.nl trekt aandacht tot in Verenigde Staten

De winnaar van de door Volkswagen Nederland bedachte ‘LinkedIn-battle’ LinkedUit heeft vandaag zijn hoofdprijs in ontvangst genomen: een gloednieuwe Volkswagen Passat ter waarde van 38.000 euro. Winnaar Victor Koopman was uiteraard erg verguld met zijn overwinning op het zeer succesvolle www.LinkedUit.nl. De online campagne, georganiseerd in samenwerking met netwerksite LinkedIn, leverde veel publiciteit op voor Volkswagen –tot in Groot-Brittannië en de Verenigde Staten toe.

De website waar de onlinecampagne om draaide, www.LinkedUit.nl, ging eind april ‘live’. Vervolgens konden LinkedIn-leden elkaar uitdagen en elkaar met hun profielgegevens verslaan, oftewel: in een digitale arena bepalen ‘wie het volst is van zichzelf’. Dit thema was gebaseerd op de slogan van de Volkswagen Passat-introductie: ‘De nieuwe Passat. Nogal vol van zichzelf’. Diegenen met de sterkste profielen maakten tot half juni kans op de hoofdprijs: een Volkswagen Passat. Het was voor het eerst dat Volkswagen LinkedIn inzette voor een dergelijke campagne.

Website van de dag

In de actieperiode werd de LinkedUit-site in totaal bijna 150.000 keer bezocht. Het aantal gespeelde en bekeken battles was 27.900 en 37.700. De campagne heeft Volkswagen veel ‘free publicity’ opgeleverd: in vrijwel elk bekend auto- en reclamevakblad is geschreven over de ludieke actie. Op internet was de campagne ‘talk of the town’; er is ontelbare keren over geblogd en geschreven op Twitter en Facebook. Ook besteedde Mashable.com, een Amerikaans weblog met meer dan twee miljoen volgers, op zijn homepage aandacht aan de campagne. De LinkedUit-website werd door de FWA, Favourite Website Awards, op 16 juni uitgeroepen tot ‘Website van de Dag’. Een mooi compliment van de toonaangevende Engelse site.

‘Nogal vol van zichzelf’

De gehele site LinkedUit.nl borduurde voort op het introductiethema ‘Nogal vol van zichzelf’ van de nieuwe Volkswagen Passat, een auto vol comfortabele en innovatieve technieken. Op de site kregen de deelnemers uitgebreid de mogelijkheid nader kennis te maken met de Passat. LinkedIn was nauw betrokken bij de totstandkoming ervan en besteedde daarom op de eigen homepage ook veel aandacht aan www.LinkedUit.nl. De campagne van Volkswagen werd bovendien gecommuniceerd via banners op andere sites en door middel van radiocommercials..