Volkswagen Coupe Cross Coupe: wereldpremiere in Tokio

Op de Tokyo Motor Show (3-11 december) viert de studie van de Volkswagen Cross Coupé zijn wereldpremière. De compacte vijfdeurs SUV met plaats voor vier personen is vooruitstrevend. Niet alleen als het gaat om de innovatieve technologie met een TSI-benzinemotor, twee elektromotoren en vierwielaandrijving, maar ook op het gebied van design. De Cross Coupé maakt gebruik van Volkswagens nieuwe MQB-platform (Modularer Querbaukasten). Dit platform wordt later ook ingezet voor andere seriemodellen.

De Volkswagen Cross Coupé is 4,35 meter lang, 1,87 m breed en 1,52 m hoog. Daarmee past hij precies tussen de Volkswagen Golf en de Volkswagen Tiguan. Zijn wielbasis (2,63 m) is langer dan die van de Golf en de Tiguan. De lijnvoering van de Cross Coupé (Cw-waarde 0,329) laat zien in welke richting het Volkswagen-design evolueert. Belangrijke kenmerken daarbij zijn de geprononceerde schouderlijn, het krachtige silhouet met coupéachtige daklijn en de nieuwe vormgeving van het front waarbij koplampen en grille naadloos in elkaar over gaan. Nieuwe details van het design zijn de in de horizontale lijnen van de grille geïntegreerde LED-dagrijverlichting en de vlakke achterlichtunits.

 

Vierzits veelzijdigheid

Het interieur van het studiemodel is uitgevoerd met vier individuele sportstoelen. Elke inzittende heeft volop ruimte. De sfeer in het interieur is stoer-sportief en de afwerking is van hoog niveau. Bij dat alles staat gebruiksgemak voorop. Zo zijn de aandrijffuncties en de airconditioning eenvoudig via aluminium draaiknoppen te bedienen. Afhankelijk van de gekozen rijmodus (Sport, City of Offroad) wordt een specifieke inhoud op het display weergegeven. In Offroad modus is bijvoorbeeld een kompas zichtbaar. In de solide keuzehendel van de DSG-transmissie is de startknop voor de motoren geïntegreerd. De bagageruimte heeft een inhoud van 380 liter (1.230 liter met neergeklapte achterstoelen). De achterzijde van de leuningen van de achterstoelen is bekleed met een zeer robuust materiaal.

 

Hybride aandrijflijn: TSI, twee elektromotoren, lithium-ion accu

De Volkswagen Cross Coupé heeft een hybride aandrijflijn. Onder de motorkap bevinden zich een TSI- benzinemotor met 150 pk/110 kW met een koppel van 210 Nm én een elektromotor met een vermogen van 55 pk/40 kW met een koppel van 180 Nm. De twee motoren drijven via een zeventraps DSG-transmissie individueel of samen de vooras aan. Achterin bevindt zich een tweede elektromotor (155 pk met 270 Nm) die de achteras kan aandrijven. Het zogenaamde systeemvermogen bedraagt 266 pk/195 kW. De lithium-ion batterij met een capaciteit van 9,8 kWh is ondergebracht in de ’tunnel’ waar zich normaal de cardanas bevindt. Laden kan via het reguliere stroomnet, via de TSI-motor en via batterijregeneratie waarbij energie die bij het remmen vrijkomt wordt omgezet in elektriciteit.

 

Uitsluitend elektrische aandrijving mogelijk

Het is mogelijk om met de Volkswagen Cross Coupé uitsluitend gebruik te maken van elektrische aandrijving. Deze modus is te selecteren door een simpele druk op de knop. De benodigde energie wordt geleverd door de lithium-ion batterij. De elektrische en dus lokaal emissievrije actieradius bedraagt 45 km. De TSI-motor wordt daarbij ‘apart gezet’ door een speciale koppeling. Zodra de accu’s leeg raken, schakelt de TSI-motor automatisch weer in. In de hybride-modus ondersteunen de elektromotoren de TSI-benzinemotor bij het accelereren (boosteffect). In de Offroad-modus verzorgt de elektromotor achterin de aandrijving van de achterwielen. Daarnaast zijn er de City-modus, gericht op minimaal verbruik, en de Sport-modus voor maximale dynamiek. Deze modi zijn te selecteren via een draaiknop.

 

Gemiddeld verbruik: 1 op 37

Het gemiddelde verbruik van het studiemodel dat 784 kg weegt, bedraagt slechts 2,7 l/100 km ofwel: 1 op 37. Dit komt overeen met een CO2-uitstoot van 62 g/km. Dat neemt niet weg dat de prestaties van hoog niveau zijn. De sprint van 0-100 km/h duurt slechts 7,0 seconden en de topsnelheid bedraagt 201 km/h. In elektrische modus wordt de topsnelheid begrensd op 120 km/h.

 

Plug-in Hybride onderweg

Volkswagen werkt ook op andere fronten aan plug-in hybride-aandrijving. De eerste resultaten van een vloottest met 20 Golfs Variant twinDRIVE zijn veelbelovend. Deze ‘stekkerhybrides’ zijn uitgerust met een TSI-motor en een elektromotor. De auto’s realiseerden in de praktijk een verbruik van 1 op 47,6 (2,1 l/100 km; CO2: 49 g/km). Volkswagen heeft zich als doel gesteld om in 2013 en 2014 een groot aantal modellen met plug-in techniek op de markt te brengen.