Volkswagen bouwt 3,5 miljoenste DSG transmissie

Volkswagen heeft sinds 2003 al meer dan 3,5 miljoen DSG-transmissies geproduceerd. De Volkswagen-fabriek in de Duitse stad Kassel was daarbij goed voor 3,4 miljoen exemplaren. In het Chinese Dalian werden tot nu toe ruim 150.000 DSG-transmissies gemaakt. De innovatieve DSG-versnellingsbak met dubbele koppeling wordt concernbreed ingezet. In Nederland zijn inmiddels meer dan 60.000 auto’s uit de Volkswagen-stal met DSG verkocht.

De DSG-transmissie is door de Volkswagen Groep ontwikkeld en combineert de dynamiek van een handbak met het comfort van een automatische versnellingsbak. Deze schijnbaar onverenigbare eigenschappen weet DSG te combineren door de techniek met twee koppelingen. Dankzij deze twee koppelingen ‘staat de volgende versnelling altijd klaar’ en neemt overschakelen slechts een fractie van een seconde in beslag. De aandrijfkracht wordt daarbij niet onderbroken. Maar misschien wel het grootste voordeel van de DSG-versnellingsbak is zijn efficiëntie. DSG-techniek helpt bij het verlagen van de CO2-uitstoot ten opzichte van een conventionele automatische versnellingsbak. Mede door de DSG-transmissie had in 2010 meer dan 90% van alle verkochte Volkswagens in Nederland een groen label.

 

Brede inzet

De DSG-transmissie wordt in vrijwel alle Volkswagen-modellijnen ingezet, ook de bedrijfswagens maken er gebruik van. De DSG-transmissie beleefde in zestraps-uitvoering in 2003 zijn debuut in de Volkswagen Golf R32 en de Audi TT. Sinds 2008 is ook een zeventraps DSG beschikbaar. Deze is ontworpen voor motoren met een vermogen van maximaal 170 pk en een koppel van maximaal 250 Nm. In 2009 werd de DSG-familie uitgebreid met de DQ500-variant. Deze is geschikt voor krachtige motoren met een koppel tot 500 Nm. De diverse DSG-transmissies worden ook gebruik door concernmerken Audi, SEAT en Škoda. Een speciaal ontwikkelde, ultrasterke variant doet zelfs dienst in de meest exclusieve auto binnen het Volkswagen-concern, de 1.000 pk sterke Bugatti Veyron.