Prototype Golf I Cabrio op Techno Classica

Op de Techno Classica-beurs in Essen is tot 3 april de állereerste Volkswagen  Golf Cabriolet ooit te zien. Het gaat om het prototype uit 1976, dat evenals de zojuist onthulde nieuwe Golf Cabriolet géén vaste rolbeugel heeft. Naast het prototype en de nieuwe Golf Cabriolet toont Volkswagen in Essen ook andere exotische open auto’s. Denk aan de Karmann Ghia Typ 34, de Braziliaanse Puma en het studiemodel Cheetah uit 1971.

De Techno Classica in Essen is de grootste Duitse tentoonstelling voor historische auto’s. Voor het eerst is hier het prototype van de oorspronkelijke Volkswagen Golf Cabriolet te zien. Dit prototype op basis van de Golf I valt op door het ontbreken van een rolbeugel. De seriemodellen werden daar wel mee uitgevoerd en kregen in Duitsland daardoor de bijnaam ‘aardbei-mandje’.

 

Ook zonder zichtbare rolbeugel: nieuwe Golf Cabriolet

Het Volkswagen Golf Cabriolet-prototype slaat dankzij het ontbreken van een zichtbare rolbeugel een brug naar de nieuwe Golf Cabrio, die eveneens in Essen aanwezig is. Het nieuwe model heeft wel degelijk zo’n veiligheidsvoorziening, maar deze klapt pas tevoorschijn als het nodig is. De nieuwe Golf Cabriolet is op de AutoRAI van 13 tot 23 april voor Nederlandse geïnteresseerden te zien. De leveringen starten einde zomer. De prijslijst vermeldt bedragen vanaf 27.290 euro inclusief BTW/BPM.

 

Open exotica

Volkswagen toont op de Techno Classica meerdere open exoten. Om te beginnen de Karmann Ghia Typ 34 uit 1963. Van deze wonderschone open auto zijn slechts 12 exemplaren gebouwd. Ook de Puma GTS is een echte zeldzaamheid. Deze Roadster met Volkswagen-techniek als basis werd in Brazilië gebouwd.Open Volkswagens hebben altijd een grote en vooral trouwe schare fans gehad. Met een gezamenlijke productie van 1.420.000 miljoen exemplaren, verdeeld over Kever, Golf, New Beetle en Eos, is Volkswagen een van de succesvolste producenten van cabriolets ter wereld.