Praktijktest Volkswagen Golf Twindrive veelbelovend: 1 op 47,6

Volkswagen heeft de tussentijdse resultaten van de Duitse ‘Vloottest Elektro-mobiliteit’ gepresenteerd. Dit zeer grondige praktijkonderzoek met plug-in hybrides ging in juli 2008 van start en duurt tot juni 2012. Volkswagen zet 20 Golfs Variant twinDRIVE in, waarvan de plug-in hybride-aandrijving in het stadsverkeer emissievrij via elektro-aandrijving werkt. Doel is om in 2013 en 2014 een groot aantal Volkswagen-modellen met plug-in techniek op de markt te brengen.

De Volkswagen Golf Variant twinDRIVE heeft een elektrische actieradius tot 57 kilometer uit een accupakket van 13,2 kWh. Een 1.4 TSI-motor rekt die maximale rij-afstand indien nodig op tot 900 kilometer. Volgens de meetmethoden voor ‘stekkerhybrides’ bedraagt het verbruik van de Golf Variant twinDRIVE 1 op 47,6 (2,1 liter / 100 km). Dat betekent een CO2-uitstoot van 49 g/km. “TwinDRIVE kan zich op middellange termijn tot de ideale aandrijfvorm ontwikkelen”, aldus Prof. Dr. Martin Winterkorn, bestuursvoorzitter van Volkswagen AG.

 

Groene stroom essentieel

Om een échte stap op het gebied van verduurzaming te zetten, moeten elektrische auto’s en plug-in hybrides met groene stroom worden opgeladen. Nu al wordt meer dan 16 procent van de elektriciteit in Duitsland uit hernieuwbare energie gewonnen. Ook Volkswagen draagt hieraan bij: zo heeft de onderneming bij de fabriek in Emden een van de krachtigste windenergiecentrales ter wereld gebouwd. Daarnaast wordt steeds meer stroom uit zonne-energie en waterkracht gewonnen. Vanwege natuurlijke invloeden als aantal zonne-uren en windkracht variëert de hoeveelheid hernieuwbare energie echter, wat een doordachte beheersing van de energiebehoefte noodzakelijk maakt. Daartoe wordt bij de vloottest vooral het gebruikspatroon van de auto’s met elektrische oplaadmogelijkheid geanalyseerd.

 

Intelligent navigatiesysteem

De 20 Volkswagen Golfs Variant twinDRIVE kunnen zoals gezegd lange afstanden volledig elektrisch en daarmee emissievrij afleggen. Via speciale functies in het navigatiesysteem kan er bovendien voor worden gezorgd dat, bij een plaats van bestemming in de stad, de laatste kilometers in die stad emissievrij per elektromotor worden gereden. Hiervoor wordt een deel van de elektrische actieradius ‘gereserveerd’ en vastgehouden in de accu, zodat door het indrukken van een ‘E-MODE’-knop volledig elektrisch kan worden gereden.

 

Nieuwe testvloot Golf Blue-e-motion

De volledige invoering van de plug-in hybride en de volledig elektrische auto is nog steeds een grote uitdaging, waarbij autofabrikanten, energiemaatschappijen, de wetenschap en de politiek intesnief zullen moeten samenwerken. Daartoe werken bij deze vloottest onder leiding van Volkswagen AG ook energiemaatschappij E.ON en diverse wetenschappelijke instituten samen. Overigens onderneemt Volkswagen naast dit programma aan tal van andere tests. Zo werd onlangs in Hannover de derde testvloot elektrische Volkswagen Golfs, de Golf Blue-e-motion, in gebruik genomen. Dit als aanvulling op andere vloottests in Berlijn en Wolfsburg.