Internationale reclameprijs voor Volkswagen-oma

De Volkswagen-commercial ‘Oud vrouwtje’ heeft een Bronzen Leeuw gewonnen tijdens het toonaangevende reclamefestival van Cannes. Volgens de jury hoort de door DDB Amsterdam ontwikkelde commercial daarmee tot de 100 beste TV-spots ter wereld. De ‘Leeuwen’ gelden als de belangrijkste prijzen in de wereldwijde reclame-industrie. ‘Oud Vrouwtje’ werd in Nederland ook al onderscheiden met een prestigieuze reclameprijs en is zeer populair op internet.

De ‘Leeuwen’ die bij het internationale reclamefestival in Cannes worden uitgereikt, gelden als de Oscars van de reclame-industrie. De Volkswagen-commercial ‘Oud vrouwtje’ won een Bronzen Leeuw in de categorie ‘film’. In deze categorie werden door reclamebureaus van over de hele wereld in totaal 3310 films ingezonden, waarvan er 100 bekroond werden met een Gouden, Zilveren of Bronzen Leeuw.

In het 50 seconden durende filmpje ‘Oud vrouwtje’ ligt de nadruk op de betrouwbaarheid van de Volkswagen Golf. Dit wordt op humoristische wijze naar voren gebracht door een vader en een zoon die samen een auto kopen bij een oud vrouwtje. De commercial ontpopte zich direct na zijn introductie tot een regelrechte hit op internet. Op Youtube werd het filmpje in korte tijd meer dan 3 miljoen maal bekeken.

 

Ook belangrijke Nederlandse onderscheiding

Het winnen van de Bronzen Leeuw is niet het eerste wapenfeit van de Volkswagen-oma. Eerder dit jaar werd de door reclamebureau DDB Amsterdam ontwikkelde commercial al onderscheiden met een ADCN Zilveren Lamp, de belangrijkste Nederlandse reclameprijs. De Lampen worden uitgereikt door de Art Directors Club Nederland. ‘Oud vrouwtje’ was bij de uitreiking van de ADCN Zilveren Lampen de enige autocommercial die in de prijzen viel. 


Bekijk hier de commercial