Volkswagen ontvouwt E-mobility strategie voor China

Volkswagen onthult op de autotentoonstelling van Peking niet alleen de nieuwe Phaeton, maar ook zijn E-mobility strategie voor China. Die strategie behelst onder meer de introductie van de E-Lavida, de eerste in China ontwikkelde elektrisch aangedreven auto. Vanaf 2013-2014 vindt in China grootschalige, lokale serieproductie van elektro-auto’s plaats. Dit alles past in het plan van de Volkswagen Group om in 2018 wereldmarktleider op het gebied van E-mobility te zijn.

Volkswagens E-mobility strategie voor de Chinese markt is in diverse opzichten van groot belang. Om te beginnen draagt de inzet van energiebesparende, milieuvriendelijke technologieën bij aan een duurzame groei van het land. Bovendien is het succes van de E-mobility strategie in China doorslaggevend voor de manier waarop hij wereldwijd wordt ingezet.

 

De kernpunten

Voorafgaand aan de introductie van elektrisch aangedreven auto’s, stelt Volkswagen zijn complete pakket aan duurzame BlueMotionTechnologies ter beschikking aan zijn twee Chinese joint-ventures. Op die manier kunnen lokaal zeer zuinige Volkswagen-modellen met verbrandingsmotor worden geproduceerd. Op de autotentoonstelling van Peking, die op dit moment plaatsvindt (tot en met 2 mei) introduceert Volkswagen de E-Lavida, een elektrisch aangedreven uitvoering van de in China zeer succesvolle Lavida (verkoopprognose voor dit jaar: ruim 200.000 exemplaren). De E-Lavida is de eerste in China ontwikkelde elektrisch aangedreven auto met batterijpakket. Op de Expo 2010, die vanaf mei in Sjanghai plaatsvindt, introduceert Volkswagen de E-Golf. Een testvloot bestaande uit E-Lavida- en E-Golf-modellen gaat binnenkort ‘op tournee’ langs diverse grote steden. Daarbij worden onderzoekers, regeringsvertegenwoordigers, media en klanten in de gelegenheid gesteld om kennis te maken met E-mobiliteit én de duurzame BlueMotionTechnologies. Op basis van de feedback die deze tournee oplevert, besluiten Volkswagen en zijn Chinese joint-ventures vervolgens welke modellen het best aansluiten bij de wensen en verwachtingen van de Chinese klanten. Het uitgangspunt is daarbij altijd dat de auto’s geschikt zijn voor dagelijks gebruik en dat ze bereikbaar zijn voor een brede kopersgroep. Dat betekent ook dat Volkswagen hybride-tehniek in compacte- en middenklasse-modellen gaat inzetten. Voorafgaand daaraan komt in 2011 de Volkswagen Touareg Hybrid op de Chinese markt. In 2013 volgt de Chinese marktintroductie van E-UP! en vanaf 2013/2014 volgt (bij beide joint-ventures van Volkswagen) lokale serieproductie van elektrisch aangedreven modellen.Ook de zuster-merken Audi en Škoda presenteren op termijn geheel of gedeeltelijk elektrisch aangedreven auto’s voor de Chinese markt. Sommige daarvan worden lokaal geproduceerd.