Premiere in Parijs: Volkswagen Passat

Op de autotentoonstelling van Parijs (2-17 oktober aanstaande) viert de nieuwe Volkswagen Passat zijn wereldpremière. De zevende generatie van dit succesnummer (meer dan 15 miljoen exemplaren verkocht) beschikt over uitermate zuinige motoren en slaat met zijn nieuwe design én de beschikbaarheid van geavanceerde assistentiesystemen een brug naar een hoger segment. De Passat wordt in Parijs als Limousine en Variant gepresenteerd. Ook de levering in Nederland start eind november voor beide carrosserieversies. Zo’n vijfduizend Nederlanders hebben zich via www.denieuwepassat.nl reeds als geïnteresseerde opgegeven.

Dat de nieuwe Volkswagen Passat een brug slaat naar een hoger segment, wordt al op het eerste gezicht duidelijk. Het nieuw gestileerde front met de markante grille heeft sterke overeenkomsten met het ‘gezicht’ van topklasse-limousine Phaeton. Elke Passat beschikt over dubbele koplampen – Bi-Xenon verlichting met LED-dagrijverlichting is optioneel. De mistlampen zijn uitermate compact van vorm en sluiten daardoor perfect aan bij de scherp getekende neuspartij van de Passat. Het silhouet van de nieuwe Passat valt op door een aangescherpte lijnvoering. Bij de Limousine is de achterzijde nu vlakker uitgevoerd, waardoor hij aan elegantie wint. De achterlichten zijn een stylingdetail op zich: bij de nieuwe Passat lopen ze door tot in de achterspatborden. Afhankelijk van de uitvoering wordt daarbij LED-technologie ingezet. De Passat-modellen zijn ten opzichte van hun voorgangers iets langer geworden. De Limousine heeft een lengte van 4.769 mm en de Variant meet 4.771 mm. Beide carrosserievarianten laten een breedte van 1.820 mm noteren. De hoogte van de Limousine bedraagt 1.474 mm en die van de Variant 1.519 mm.

 

Efficiency ten top

De Volkswagen Passat stond altijd al bekend om zijn krachtige en tegelijkertijd zuinige motoren. De nieuwe modellen tillen de efficiency naar een nog hoger plan. Bij aanvang van de leveringen eind november zijn de volgende motoren beschikbaar.
TSI-motoren
De 1.4 TSI BlueMotionTechnology staat aan de basis van het benzinegamma. Deze motor levert een vermogen van 90 kW (122 pk) en biedt daarmee aansprekende prestaties in combinatie met een gemiddeld verbruik van slechts 5,8 l/100 km voor de Passat Limousine. De CO2-uitstoot bedraagt 138 gram per kilometer, waardoor deze motorisering in aanmerking komt voor ‘20% bijtelling’. De Variant 1.4 TSI BlueMotionTechnology met DSG-transmissie (140 gram CO2/km) komt eveneens in aanmerking voor dit gunstige bijtellingstarief. De nieuwe Passat 1.8 TSI (118 kW/ 160 pk) is goed voor een gemiddeld verbruik van 6,9 l/100 km (voorganger: 7,4 l/100 km). De 2.0 TSI-motor wint aan kracht en komt nu aan 155 kW/211 (voorganger: 147 kW/200 pk). Desondanks daalt zijn gemiddelde verbruik met 0,6 l/100 km tot 7,2 l/100 km (CO2: 169 g/km). Ook de drieliter V6-motor (standaard in combinatie met 4MOTION vierwielaandrijving) heeft een efficiencyslag gemaakt: het gemiddelde verbruik daalt van 9,8 tot 9,2 l/100 km (CO2: 215 g/km).
TDI-motoren
Het programma met krachtige en zuinige TDI-motoren start met de 1.6 TDI BlueMotion. Deze motor is verder verfijnd. Samen met de verbeterde aerodynamica, de standaard aanwezigheid van een Start-Stop-systeem en een systeem dat remenergie omzet in elektriciteit, leidt dat tot een nogmaals aangescherpt verbruik. Het gemiddelde voor het nieuwe model bedraagt 4,1 l/100 km en dat komt overeen met een CO2-uitstoot van 109 g/km (Variant: 114 gram). Zowel de Limousine als de Variant valt dus onder het bijtellingstarief van 20%.Ook de 2.0 TDI BlueMotionTechnology (102 kW/140 pk) is zuiniger dan zijn voorganger. Hij komt uit op een gemiddelde van 4,5 l/100 km (CO2: 119 g/km). De Passat 2.0 TDI 134 kW (170 pk) laat nu een gemiddeld verbruik van 4,7 l/100 km voor zich noteren (CO2: 123 g/km). De winst ten opzichte van zijn voorganger bedraagt daarmee 0,9 l/100 km (-19%). De Passat 2.0 BlueTDI met SCR-katalysator komt in de loop van 2011 op de markt en voldoet dan al aan de Euro 6-emissienorm die in 2014 van kracht wordt. Ook dit model is vergeleken met zijn voorganger duidelijk zuiniger geworden. Zijn gemiddelde bedraagt 4,6 l/100 km (CO2: 122 g/km). De winst bedraagt derhalve 0,6 l/100 km.


Met de Passat EcoFuel biedt Volkswagen een van de schoonste modellen in dit segment aan. De Passat EcoFuel heeft een gemiddeld verbruik van 6,6 m3 aardgas per/100 km (0,4 m3 minder dan zijn voorganger). Het gemiddelde verbruik van het nieuwe model komt overeen met een CO2-uitstoot van slechts 117 g/km. Aardgas behoort tot de schoonste fossiele brandstoffen.Alle genoemde verbruikscijfers gelden voor de Passat in Limousine-uitvoering. De verbruikscijfers van de Variant-modellen ligt circa 0,1 l/ l00 km hoger.

 

Veiligheid

De Passat die nu wordt afgelost, was al goed voor vijf sterren bij de EuroNCAP-testcyclus. Dat neemt niet weg dat de veiligheidsuitrusting van het nieuwe model van een nog hoger niveau is. De optionele automatische afstandsregeling (ACC – Adaptive Cruise Control) heeft voortaan een noodremfunctie voor in de stad. Dit systeem zorgt ervoor dat de Passat zelfstandig een noodstop kan uitvoeren als er acuut gevaar dreigt bij snelheiden lager dan 30 km/h. Alle nieuwe Passat-modellen (vanaf Comfortline-uitvoeringsniveau) zijn standaard uitgevoerd met een systeem dat vermoeidheid van de bestuurder signaleert. Dit systeem herkent concentratieverlies en waarschuwt vervolgens door middel van een akoestisch signaal én het geeft via het centrale display het advies om pauze te nemen.

 

Assistentie

In zijn nieuwste uitvoering kan de Passat ook geleverd worden met het elektronische sperdifferentieel XDS. Dit zorgt voor nog meer tractie bij het nemen/uitkomen van bochten. Naast Lane Assist is nu ook Side Assist leverbaar. Via oplichtende LED’s in de buitenspiegel wordt bestuurder attent gemaakt op medeweggebruikers die zich naast of schuin achter de auto (in de dode hoek) bevinden.

 

Comfort

Bij dat alles zijn voor de nieuwe Passat diverse innovatieve en comfortverhogende voorzieningen beschikbaar. Easy Open bijvoorbeeld, kan in de loop van 2011 worden geleverd in combinatie met Keyless Acces. Met Easy Open volstaat een gerichte voetbeweging aan de achterzijde van de Limousine om de kofferklep te openen. Bij de nieuwe Volkswagen Passat is de achterbank ook vanuit de kofferruimte te ontgrendelen. In de optielijst staat een trekhaak die na een druk op de knop tevoorschijn komt. Met de Parkeerassistent II is het ook mogelijk om automatisch te parkeren in parkeerplaatsen die haaks op de rijbaan staan. Het navigatiesysteem RNS 510 ‘herkent’ aanduidingen van de snelheidslimiet (ook van matrixborden) en geeft deze weer via het centrale display.

 

Luxueus interieur

Ook het interieur van de nieuwe Passat slaat een brug naar een hogere klasse. De stoelen zijn nieuw ontworpen en beschikken nu ook over horizontale verstelling van de hoofdsteunen (naar voren en achteren). In de loop van 2011 komen stoelen met ventilatie- en massagefunctie voor bestuurder en passagier beschikbaar. De nieuwe Passat is nog eenvoudiger te bedienen dan zijn voorganger. De schakelaar voor de elektronische handrem is nu in de middenconsole ondergebracht en dat geldt ook voor de startknop (in combinatie met Keyless Acces). De sfeer aan boord is gericht te beïnvloeden doordat er keuze is uit een groot aantal interieurkleuren (eventueel tweekleurig). Bovendien is ambienteverlichting beschikbaar. De Passat Variant is leverbaar met een nieuw panorama-schuifdak.
De nieuwe Volkswagen Passat is vanaf 5 oktober te bestellen. De levering van de nieuwe modellen start eind november 2010.