De nieuwe Volkswagen Jetta


Volkswagen heeft in New York de nieuwe Jetta gepresenteerd. Het nieuwe model springt direct in het oog door zijn een elegant-dynamische design. De Jetta volgt daarmee in de meest letterlijke zin van het woord de lijn van het NCC-prototype dat afgelopen januari in Detroit werd getoond. De nieuwe Jetta deelt voortaan geen carrosseriedelen meer met de Golf. Samen met een geheel eigen interieur is de nieuwe Jetta zodoende een model op zich. Ten opzichte van zijn voorganger is de Jetta gegroeid en daardoor biedt hij nog meer ruimte en comfort. Op motorisch vlak ligt de nadruk op krachtbronnen die een relatief geringe cilinderinhoud combineren met turbotechnologie. De Jetta 1.6 TDI BlueMotionTechnologies zet met een gemiddeld verbruik van slechts 4,1 l/100 km een nieuwe maatstaf in zijn klasse.

De nieuwe Volkswagen Jetta is 4,64 meter lang (+ 9 cm ten opzichte van zijn voorganger), 1,78 meter breed en 1,54 m hoog. Het ontwerp van Walter de Silva en Klaus Bischoff kenmerkt zich door krachtige proporties en heldere lijnen waarin het typische Volkswagen design-DNA naar voren komt. De lijnvoering is overduidelijk geïnspireerd op die van de New Compact Coupé – het prototype dat in januari van dit jaar op de autotentoonstelling van Detroit werd gepresenteerd. Dat komt onder meer tot uiting in de brede ‘schouderpartij’ en de overgang van de V-vormige motorkap naar de spatborden.


Alle ruimte

Dankzij een ten opzichte van de voorganger flink gegroeide wielbasis, beschikt de nieuwe Volkswagen Jetta over een buitengewoon ruim interieur. De beenruimte achterin bedraagt maar liefst 96,7 cm (+ 6,7 cm). De achterbank is in alle versies in delen (40/60) neerklapbaar en de kofferklep is met de afstandsbediening te ontgrendelen. Het interieur kenmerkt zich bovendien door een perfecte afwerkingskwaliteit en een hoge mate van bedieningsgemak. De instrumenten en bedieningselementen zijn op logische wijze gerangschikt, met een intuïtieve bediening als gevolg.

 

Breed motorengamma

De nieuwe Volkswagen Jetta wordt leverbaar met keus uit zes motoren. De nadruk ligt daarbij op krachtbronnen met een relatief kleine cilinderinhoud, maar dan wel in combinatie met turbotechnologie. Het benzinegamma start met de 1.2 TSI die een vermogen van 77 kW (105 pk) levert. De 1.4 TSI is er in twee vermogensvarianten: 90 kW/122 pk en 118 kW/160 pk. De 2.0 TSI is met een vermogen van 147 kW (200 pk) de krachtigste benzinemotor voor de Jetta. Het dieselaanbod omvat de 1.6 TDI (77 kW/105 pk) en de 2.0 TDI die goed is voor een vermogen van 103 kW (140 pk). De Jetta 1.2 TSI en Jetta 1.6 TDI gaan beide door het leven met de toevoeging BlueMotionTechnologies. Deze modellen beschikken standaard over een Start-Stop-systeem en een voorziening waardoor de energie die vrijkomt bij het afremmen, wordt omgezet in elektriciteit. Mede daardoor bedraagt het gemiddeld verbruik van de Jetta 1.2 BlueMotionTechnologies slechts 5,3 l/100 km (CO2: 123 g/km). De Jetta 1.6 TDI BlueMotionTechnologies is zelfs goed voor een gemiddelde van 4,1 l/100 km (CO2: 109 g/km). Hiermee zet hij een nieuwe maatstaf in zijn segment. Alle motoren voldoen aan de Euro5 emissienorm. Afgezien van de Jetta 1.2 TSI zijn alle modellen optioneel leverbaar met de efficiënte DSG-transmissie met dubbele koppeling.

De nieuwe Jetta wordt begin 2011 op de Nederlandse markt verwacht. Informatie over prijzen en uitvoeringsspecificaties is nog niet beschikbaar.