Leusden,
22
april
2018
|
18:36
Europe/Amsterdam

Volkswagen I.D. R Pikes Peak gaat voor elektrorecord

I.D. R Pikes Peak gaat voor elektrorecord

Samenvatting
  • I.D. R Pikes Peak vandaag onthuld in Frankrijk
  • Volkswagen aast op nieuw snelheidsrecord voor elektrische auto’s
  • I.D. R Pikes Peak sneller dan Formule 1- en Formule E-wagen

Volkswagen heeft vandaag in Frankrijk de I.D. R Pikes Peak onthuld: een volledig elektrische racewagen met 500 kW (680 pk), 650 Nm koppel en een gewicht van minder dan 1.100 kg. Zijn missie? Het record voor elektrische auto’s breken op de legendarische Pikes Peak International Hill Climb in Colorado Springs. Dat staat nu op precies 8.57,118 minuten. De I.D. R Pikes Peak sprint in 2,25 seconden van stilstand naar 100 km/h en is daarmee sneller dan een Formule 1- en Formule E-auto. Hij maakt vandaag zijn debuut op het circuit van Alès in Frankrijk.

​​“Het doel van Volkswagen is om met de aankomende I.D. familie elektromobiliteit naar een hoger plan te tillen”, aldus Dr. Frank Welsch, Volkswagen-directielid en verantwoordelijk voor productontwikkeling. “Onze deelname aan de Pikes Peak International Hill Climb is dan ook niet alleen belangrijk voor onze toekomst in de autosport. Klanten hebben altijd geprofiteerd van nieuwe vindingen uit de racerij en we verwachten dat we de lessen van Pikes Peak ook in onze toekomstige I.D.-modellen kunnen toepassen.”

Pezige spierbundel

Volkswagen heeft de perfecte balans proberen te vinden tussen energiecapaciteit en gewicht. Net als bij de sensationele tweemotorige Golf – die in 1985, 1986 en 1987 meedeed aan de Pikes Peak-heuvelklim – heeft Volkswagen bij de I.D. R Pikes Peak gekozen voor twee krachtbronnen. De elektromotoren zijn samen goed voor een vermogen van 500 kW (680 pk).

Batterijtechnologie: Een slimme bron van energie

Net als een ‘gewone’ elektrische auto gebruikt de I.D. R Pikes Peak lithium-ion batterijen om energie op te slaan. In een racewagen is actieradius echter niet zo belangrijk en draait alles om het maximale vermogen. Ongeveer 20 procent van zijn benodigde energie genereert de I.D. R Pikes Peak tijdens de 20 kilometer lange race naar de top van de berg. Als de coureur afremt, converteren de elektromotoren van de auto een deel van die energie naar elektriciteit, die wordt opgeslagen in de batterijen.

Testprogramma

Het meest uitdagende aan de Pikes Peak International Hill Climb is dat Volkswagen nauwelijks kan testen op het 19,99 kilometer lange parcours. Alleen op bepaalde stukken is dat mogelijk. Daarom wordt het grootste deel van het testprogramma – waaraan de I.D. R Pikes Peak direct na zijn onthulling begint – afgewerkt op circuits.

De coureur: Le Mans en Pikes Peak-winnaar Romain Dumas

Op 24 juni is het aan topcoureur en regerend drievoudig Pikes Peak-kampioen Romain Dumas om met de I.D. R Pikes Peak het record voor elektrische auto’s te breken. De 39-jarige, in Alès geboren Fransman heeft de Pikes Peak International Hill Climb al drie keer gewonnen en zegevierde twee keer tijdens de 24 uur van Le Mans.

De grote dag: 24 juni 2018!

De Pikes Peak International Hill Climb start op 2.862 meter boven zeeniveau. De weg naar de top is volledig geasfalteerd, wringt zich in 156 bochten en overbrugt precies 1.440 verticale meters. Tijdens de recordpoging van Volkswagen moeten niet alleen de I.D. R Pikes Peak en zijn coureur optimaal presteren, maar ook de weersomstandigheden meewerken. Het komt regelmatig voor dat het op de 4.302 meter hoge top van de Pikes Peak eind juni nog flink vriest.

 

De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.