Leusden,
16
januari
2019
|
11:09
Europe/Amsterdam

Van Formule E tot BlueMotion: een evolutie in brandstofbesparing

Van Formule E tot BlueMotion: een evolutie in brandstofbesparing

Samenvatting

Start/stop, aerodynamische aanpassingen, een hogere compressieverhouding, langere overbrengingen van de versnellingsbak… Met deze ingrediënten boekten Volkswagen’s Formule E-modellen in de jaren tachtig al indrukwekkende brandstofbesparingen. Vandaag-de-dag vormen ze nog steeds de basis voor de technologieën die de huidige Golf 1.5 TSI ACT BlueMotion zo efficiënt maken.

Al in 1973 experimenteerde Volkswagen op de 412 met Start/stop. Na uitvoerige tests met het op de Passat B2 gebaseerde studiemodel IRVW II (Integrated Research Volkswagen) ging het systeem in 1980 in serieproductie. Start/stop leverde een aanzienlijke verbruikswinst op, zelfs bijna twee liter op 100 kilometer. De Formule E-uitvoeringen van de Polo, Derby, Golf, Jetta, Passat en Santana beschikten daarnaast over een langere overbrenging van de hoogste versnelling, die met een oranje letter E op de pookknop werd aangeduid. Daarnaast verhoogde Volkswagen de compressieverhouding van de motor voor een nog lager verbruik.

Slim besparen

De Formule E-modellen van Volkswagen hadden ook al een schakelindicator, in de vorm van een pijl in het instrumentarium die oplichtte zodra het juiste moment was aangebroken om te schakelen. Bij sommige modellen werd de discrete Formule E-aanduiding gecombineerd met aerodynamische aanpassingen van de carrosserie. Start/stop was een wereldprimeur op de Passat en Santana. Het systeem werd met een knop op de rechter stuurhendel geactiveerd. Een prettige bijkomstigheid van het Formule E-pakket was de lagere geluidsproductie, als gevolg van de langere versnellingsbakverhoudingen.

Zeilend naar een lager verbruik

Techniek die in de jaren tachtig revolutionair was, is tegenwoordig heel gebruikelijk. Neem bijvoorbeeld de nieuwe Golf 1.5 TSI ACT BlueMotion. Om het verbruik en de emissies verder te verlagen, schakelt de actieve cilindertechnologie (ACT) bij een lage belasting van de motor twee cilinders uit. Dit gebeurt tussen de 1.400 en 4.000 toeren, tot snelheden van 130 km/u.

De huidige Golf 1.5 TSI ACT BlueMotion en Golf Variant 1.5 TSI ACT BlueMotion met DSG-transmissie beschikken bovendien over de ‘Freewheel Engine Off’ functie. Wanneer je geen gas geeft en de auto laat uitrollen, wordt de motor bij een snelheid van 130 km/u of lager helemaal uitgeschakeld. De winst die met deze ‘zeilfunctie’ wordt bereikt, levert de Golf 1.5 TSI ACT BlueMotion een gemiddeld verbruik van slechts 4,9 l/100 km* op. Als er wordt ‘gezeild’, zorgt een afzonderlijke lithium-ion batterij ervoor dat alle elektrische functies actief blijven.

De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.

* De genoemde verbruikscijfers zijn gebaseerd op de uitkomsten van de op dit moment geldende Europese testmethode. Afhankelijk van meeruitvoeringen, weg-, verkeers- en weersomstandigheden, milieu-invloeden, conditie van de auto en rijstijl kunnen in de praktijk verbruikswaarden voorkomen die hiervan afwijken.