Leusden,
24
juni
2018
|
22:43
Europe/Amsterdam

Nieuw record: Volkswagen schrijft historie met I.D. R Pikes Peak

Volkswagen schrijft historie met I.D. R Pikes Peak

  • I.D. R Pikes Peak met nieuw overall Pikes Peak-record: 7:57,148 min
  • Vierde overwinning van Romain Dumas bij de bergrace
Samenvatting

Volkswagen en de I.D. R Pikes Peak hebben vandaag in meerdere opzichten historie geschreven tijdens de Pikes Peak International Hill Climb. Romain Dumas scherpte niet alleen het record voor elektrisch aangedreven voertuigen aan, hij verbeterde ook het vorige overall record uit 2013 met 16 seconden. De nieuwe toptijd is 7:57,148 min.

De 550 kW/680 pk sterke I.D. R Pikes Peak is de sportieve vaandeldrager van de nieuwe I.D.-familie van Volkswagen. Hij heeft laten zien wat er met elektrische aandrijving kan worden bereikt: de snelste tijd ooit bij de 19,99 km lange bergrace met 156 bochten, die sinds 1916 al 96 maal is verreden.

Technologische maatstaven

De I.D. R Pikes Peak is speciaal voor deze race ontworpen: hij combineert een laag gewicht (minder dan 1.100 kg) met optimale aerodynamica - hoe ijler de lucht, des minder downforce. Slimme software verzorgt op elk moment de optimale energieafgifte.

Dumas in de galerij der groten

Dumas behaalde met de I.D. R Pikes Peak zijn vierde overall overwinning bij de bergrace. Met zijn nieuwe record plaatst Dumas zich in een illuster rijtje van Pikes Peak-winnaars, als Sébastien Loeb, Walter Röhrl, Michèle Mouton, Stig Blomqvist, Nobuhiro Tajima en Rod en Rhys Millen.

Snel en milieuvriendelijk laden

Volgens de Pikes Peak-reglementen dienen elektrische auto’s bij een onderbreking van de race in staat te zijn om binnen 20 minuten weer volledig opgeladen te zijn. Daarvoor werden generatoren gebruikt, met Glycerol als brandstof. Glycerol ontstaat bij de productie van biodiesel. Het zorgt voor een verbranding waarbij nauwelijks schadelijke uitlaatgassen en reststoffen vrijkomen.

Razendsnel: de ontwikkeling van de I.D. R Pikes Peak

Project I.D. Pikes Peak startte op 18 oktober 2017. Er zaten slechts 250 dagen tussen die datum en de race zelf. In die tijd werd er gewerkt aan de ontwikkeling van de innovatieve elektrische aandrijflijn, de aerodynamica en ondersteltechnologie, maar ook aan de specifieke eisen die aan de batterijen worden gesteld en natuurlijk aan de bouw van prototypes. Daarbij heeft Volkswagen Motorsport veel hulp gehad van partners als Volkswagen R, ANSYS, Michelin Integral e-drive en OMP.

 

De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.