Leusden,
12
november
2018
|
13:29
Europe/Amsterdam

Drie broers, één passie: Kevers & Bulli’s

Drie broers, één passie: Kevers & Bulli’s

Samenvatting

Patrick, Paul en Vincent Postma raakten zo’n dertig jaar geleden verliefd op de Volkswagen Kever Cabriolet. Daarna hebben ze van hun passie voor klassieke Kevers en Transporter-campers hun beroep gemaakt.

De 51-jarige Patrick Postma zet voorzichtig een rode Kever Cabriolet op zijn plek in hun garage vol klassieke Volkswagens. In dertig jaar hebben ze een indrukwekkende verzameling aangelegd. “De oudste van onze 27 Kevers Cabriolet werd in 1959 gebouwd”, legt Patrick uit. “Deze T1 hier stamt uit 1960. Hij is de oudste van onze 21 Bulli’s.” Samen met zijn jongere broer Vincent (46) geeft hij leiding aan een verhuurmaatschappij voor oude droomauto’s.

Het Volkswagen-virus

Het was echter Paul Postma die aan de wieg stond van het familiebedrijf. Hij is 49 jaar oud en werd op zijn negentiende voor het eerst verliefd op de Kever Cabriolet. “Niet alleen het design is prachtig, maar ook het feit dat je open kunt rijden. Bovendien vind ik het mooi dat je de auto relatief eenvoudig uit elkaar en weer in elkaar kunt zetten.” Het duurde niet lang voordat Paul zijn twee broers met het Volkswagen Kever-virus had geïnfecteerd. Binnen drie jaar reden alle Postma’s een cabrioversie. En ja, de allereerste open Kever van Paul is er nog steeds. “Hij staat op mijn visitekaartje. Ik zou hem echt nooit kunnen verkopen, want met die auto begon het.”

Voelt als Kerstmis

Dit is ware liefde, daarover kan geen twijfel bestaan. Paul handelt op grote schaal in Kevers Cabriolet. Hij restaureert ze tot nieuwstaat en verkoopt ze: ieder jaar zo’n 40 auto’s. Paul haalt ze voornamelijk uit de Verenigde Staten. “Iedere keer als er zo’n auto wordt afgeleverd, voelt het als Kerstmis. En het is ook spannend. In welke staat bevindt de Kever zich? Is hij zo goed als de verkoper heeft gezegd? Is hij het waard om te restaureren? Kan ik er een koper voor vinden?” Een koper in dat geval die bereid moet zijn om tussen de 20.000 en 40.000 euro neer te tellen voor een Kever Cabriolet.

Masai-krijgers in traditionele kledij

Patrick – die min of meer de woordvoerder is van het autogekke Postma-trio – vertelt graag over de Volkswagens die worden gebruikt voor bruiloften. Ze zijn in het verleden onder meer verhuurd aan een Indiase familie, een groep Masai-krijgers in traditionele kledij en een echtpaar uit Afghanistan, wiens vrouwelijke gasten allemaal in een traditionele boerka waren gehuld. “We hebben onze Bulli’s zelfs een keer allemaal tegelijk verhuurd”, voegt Vincent toe. Hij pakt zijn smartphone erbij en laat een foto zien van een ogenschijnlijk eindeloze stoet Volkswagen-campers.

De ster onder de bruiloftauto’s

Patrick wijst naar een T1 uit 1967 in crèmewit en grijs: “Dit is de ster onder onze bruiloftauto’s.” Het busje is bijna ieder weekeinde onderweg. En dat komt vooral door zijn schuifdeuren. “Zelfs met een lange sleep kan een bruid gemakkelijk in- en uitstappen”, aldus de oudste Postma. “Die deuren zijn heel erg zeldzaam trouwens. Ze worden niet meer gemaakt, waardoor de prijzen van originele onderdelen door het dak zijn gegaan.” Recent werd een roestige originele deur aangeboden voor 5.000 euro. Te veel voor de Postma-broers.

Voor reclamecampagnes

De mannen bieden overigens meer aan dan alleen maar trouwauto’s. Zo organiseren ze events voor bedrijven: klassiekerrally’s met tot wel 250 deelnemers. Daarnaast worden hun klassiekers vaak geboekt voor fotoshoots en reclamecampagnes. Een donkergroene T1 is bijvoorbeeld nog steeds voorzien van de woorden ‘Surfers Cafe’. Een restaurant gebruikte het eerst rode voertuig – dat in Oostenrijk werd gebruikt als brandweerwagen – bij zijn opening. Patrick’s aandacht dwaalt af naar een donkere T2. “Dat is onze begrafenisauto”, legt hij uit.

Uit Las Vegas

Een paar kilometer verderop is Paul Postma zijn labrador Brutus aan het uitlaten... in een met 1,30 meter verlengde Kever Limousine. Het interieur ervan is uitgerust met een televisie, een minibar en stoelen met een donkere velours bekleding. “De auto komt uit Las Vegas”, vertelt Paul. “Kennelijk werd hij gebruikt om een Nederlander iedere dag van zijn hotel naar het casino te rijden. De man won zo veel geld dat hij de Kever kocht en liet verschepen naar Nederland.”

Klanten uit heel Europa

Paul opent de motorkap. De Kever Limousine is in een uitmuntende staat. “Ik ben een perfectionist”, geeft Paul toe. “Als er een kleine vouw in het dak van een Kever Cabriolet zit, dan geef ik hem niet aan iemand mee.” En dat weten klanten van over heel Europa inmiddels, zoals uit Zwitserland, Italië en Oostenrijk. Toen Paul 18 was, wist hij echter niet wat hij met zijn leven wilde doen. Zijn vader verdiende zijn geld met het bouwen van waterzuiveringsinstallaties, maar daar moest Paul niets van hebben. Hij moet lachen. “Op een of andere manier werd ik meer geïnspireerd door Kevers dan door het schoonmaken van vies water.”